Längtan att få vara sig själv och få vara i ett sammanhang

Joakim Berlin

Den här texten handlar om att vara ung och växa upp som kristen och homosexuell. Den handlar om kärlek och hat. Den handlar om att slitas mellan fördömmande åsikter och kärleksbudskap.

Att vara ung

När jag kom in i tonåren blev längtan att visa att jag var bög ännu större och att få visa fler sidor av mig. Det var först när jag var 16 år som jag vågade visa det. Mina kompisar fanns där men omgivningen var ibland förstående ibland inte. Påvägen genom livet accepterade jag mig själv mer och mer och jag stod upp för mig själv. Och valde de människor som gav mig omtanke och kärlek. Men det har också funnits en annan kärlek. En länk med Gud. Under tiden jag var ung vuxen brottades jag med den kristna världens kärleksbudskap och de jag mötte som var troende som oftast fördömde homosexuella. Det gjorde att länken till Gud fanns där i mig men inget jag varken visade eller anammade.

Kärlek före hat

Jag gifte mig och fann kärleken som skyddade oss för de som fördömde oss eller av oförstånd inte såg kärleken mellan oss i massmedia eller i Göteborg. Vi umgicks med de som såg oss som vi var och vår kärlek. Vi kämpade genom alla åren för våra och andras rättigheter. Orättvisor och mänskliga rättigheter att få vara som en är men ändå olika men med samma möjligheter som alla andra. Vi separerade och skilde oss efter 19år. Men vi är idag vänner för vi fanns för varandra under så lång tid att valde vår vänskaplig kärlek före hat.

Att få komma ut som troende socialdemokrat!

När jag skilde mig växte Gud i mig och samtidigt frågad en vän mig om jag vilja engagera mig partipolitiskt. Vännen var medlem i socialdemokrater för tro och solidaritet. Då var det som något öppnade sig inom mig. Jag ville visa världen att jag var troende och jag var socialdemokrat som står för solidaritet och ett samhälle för alla. Ett samhälle där vi påverkar demokratiskt med öppenhet och för en hållbar värld. En värld där vi bekämpar orättvisor och där alla kan få vara sig själva oavsett om en är som jag både HBTQ+person, troende kristen och socialdemokrat. Inte lätt men det är enda vägen. Att kämpa för en värld där alla får vara som de är!

Happy Pride!

Joakim Berlin
Distriktsordförande
Socialdemokrater tro och solidaritet

Vill du ha en annan utveckling?
I dagarna presenterades jämlikhetskommissionens rapport för den S-ledda regeringen. Vi Socialdemokrater vill skapa ett mer jämlikt samhälle. Det går att förändra. Därför uppmanar vi dig att gå med i Socialdemokraterna. Ta steget och påverka.
Internationella kvinnodagen
Idag är det internationella kvinnodagen. Vår omvärld är inte trygg och när krig kryper inpå oss är det viktigt att vi tillsammans fortsätter arbeta för flickors rättigheter. Vi behöver göra vad vi kan för att ge alla flickor en bra start.
Tre juridiska kön
Många transpersoner upplever att de inte kan leva i enlighet med sin könsidentitet och att det påverkar hälsan negativt.
IDAHOT 17 Maj
Många som hör 17 Maj tänker nog på vårt grannland Norge som firar sin nationaldag och norska flaggan. För mig är det en annan flagga som ska hissas, nämligen regnbågsflaggan. För 17 Maj är även Internationella dagen mot homofobi, transfobi och bifobi. Att det blivit just detta datumet är för att WHO slutade räkna homosexualitet som en psykisk sjukdom 17 Maj 1990. Så enligt Världshälsoorganisationen var du inte längre sjuk om du var homo. Endast 31 år sedan.
1 Maj 2021 – Välfärden först
Under pandemin har vårt land utsatts för otroliga prövningar men också visat på en fantastisk styrka. Personal i vård och omsorg har gjort enorma insatser, och befolkningen har visat på prov på uthållighet och solidaritet. Nu när vi snart är igenom pandemin måste Sverige framåt.
För oss kommer välfärden först
Välfärden gör Sverige unikt. Den ska finnas där och ge oss trygghet genom hela livet. Men välfärden måste stärkas och personalen ha bra villkor. Vi har alltid och kommer alltid att sätta välfärden först.
HBTQ+ handlar om mänskliga rättigheter
HBTQ+ handlar om mänskliga rättigheter – det handlar om dig, mig och oss alla. Vi måste stå upp för det öppna samhälle vi har och kämpa vidare för att vi alla ska få vara oss själva. Tillsammans måste vi begränsa mörka krafter med nazistiska och rasistiska inslag. Alla människor skall få vara sig själva oavsett vilken vem man älskar.
Alla människor har rätt att bli behandlade med respekt.
Nu är West Pride slut för 2018 men det betyder inte att arbetet för hbtq+frågorna kan vila till nästa år. Tyvärr finns det många som fortfarande har svårt att vara öppna med sin läggning. Kommunerna måste bli bättre på att jobba med dessa frågor året runt.
Skolan
Barn och ungdomar tillbringar en stor del av sin vakna tid i skolan. Det är viktigt att under trygga former få ta till sig kunskap, bli behandlad med respekt och få vara den hen är.
Psykisk hälsa
Vi vill att det ska vara lika lätt att och självklart att gå till en kurator för sin psykiska ohälsa som det är att gå och kolla upp en stukad fot på vårdcentralen.
Arbete
Arbete är en central del av livet. Ingen ska mobbas eller diskrimineras på sin arbetsplats.
Tal av Joakim Berlin, HBT(S)
Vi Socialdemokraterna vill forma ett samhälle grundat på demokratins ideal och alla människors lika värde och lika rätt. Fria och jämlika människor i ett solidariskt samhälle är vårt mål.
Socialdemokraterna ger tryggare samhälle – även för transpersoner!
Transpersoner ska ha samma möjlighet att leva fullt ut som sig själva, i ett samhälle fritt från hat, hot och våld! Nu har ännu ett viktigt steg på väg mot den visionen tagits, när riksdagen sa ja till regeringens förslag om att inkludera transpersoner i hetslagstiftningen och straffskärpningsregeln vid hatbrott! En valseger för Socialdemokraterna i höst säkrar hetsförbudet, och ett mer jämlikt och tryggt samhälle för transpersoner!
HBTQ+äldre
HBTQ+ är ett paraplybegrepp för homosexuella, bisexuella, transpersoner och personer med queera uttryck och identiteter.