Vallöften

15+1 vallöfte presenterar vi nedan

Inför en kulturgaranti för alla barn
Kultur är viktigt i alla samhällen och för alla människors utveckling. Framförallt viktigt är det att barn och barn och unga får möta och prova på olika konstnärliga uttryck. Kreativt skapande främjar inlärningsprocesserna har forskning inom området visat.
Det skall vara enkelt att få hjälp – förstärk LSS och assistans
Äldre, sjuka, funktionshindrade och anhöriga ska kunna lita på välfärden. Vi ska satsa på mer personal inom välfärden och bra aktiviteter på våra boenden. De mest utsatta i samhället ska ha den bästa omsorgen, psykiatri, LSS och personlig assistans ska stärkas. Inga bostadsköer för de med största behoven.
Sveriges lägsta arbetslöshet!
Vi går till val på att nå målet om Sveriges lägsta arbetslöshet och att alla unga ska ha ett sommarjobb, med rättigheter och skyldigheter.
Tredubbla enskilda bygglov på landsbygden
För oss socialdemokrater har frågan med enskilda bygglov länge varit viktig. Nu är det val och nu får vi chansen att vara tydliga. Vi ska tredubbla antalet bygglov på landet.
Vi tar ansvar för kommande generationer
Vi vill att Kungälv skall vara en kommun i framkant när det gäller miljöfrågor. Lyckas vi med våra ambitioner inom miljö‐ och klimatpåverkan så tar vi vårt ansvar för kommande generationer.
Bygg billiga hyresrätter
Det har byggts mycket i Kungälv den förra mandatperioden men nu är det dags att börja bygga med billigare hyror. Bostaden är en social rättighet och behovet av billiga hyresrätter är enormt.
Fler anställda i vården – mer tid för gamla och sjuka
Allt fler blir allt äldre och andelen äldre i befolkningen kommer att öka ganska kraftigt under de närmaste årtiondena. Att vi får leva längre är en stor framgång för vårt välfärdssamhälle. Många goda år läggs till livet efter arbetslivet för de allra flesta. Ett aktivt och gott liv efter pensionsåldern ska stimuleras.
Alla unga ska ha ett sommarjobb!
Kungälv ska fortsätta ha Sveriges lägsta arbetslöshet. För att göra det möjligt behöver unga tidigt få arbetslivserfarenhet och kontakter. Vi har inte råd med att unga ska gå sysslolösa - därför går vi till val på att alla unga ska ha ett sommarjobb, med rättigheter och skyldigheter.
Fler bussturer och pendelparkeringar på landsbygden
Vi har infört fri kollektivtrafik för yngre och pensionärer. Detta har gjort skillnad och uppskattas av många. Nu vill vi ta nästa steg. Kollektivtrafiken i Kungälv skall bli ett klimatsmart alternativ tillgängligt för alla runt om i vår kommun. Det ska vara tillgängligt, snabbt och enkelt att åka kollektivt.
Enhetstaxa i regionen, ett pris för alla resor.
Vi vill att medborgare i Kungälv och Västra Götaland skall kunna resa enkelt. Idag är det krångligt. Vi gillar inte att det blir väldigt mycket dyrare att åka över älven till Göteborg, de som arbetspendlar bryr sig inte om kommungränser.
Mer is under tak
Idrott är den del av vårt arbete för social hållbarhet, demokrati och folkhälsa. Vi Socialdemokrater ska slutföra jobbet att lösa is-idrottens behov (hockey, konståkning och bandyn).
Det skall kännas tryggt efter mörkrets inbrott
Kungälvsborna skall känna sig trygga dag som natt. Trygghetsskapande åtgärder med bland annat fler ljuspunkter och fler kameror skall få alla medborgare att känna sig säkra även efter mörkrets inbrott.
Starkare tillsammans – 15 vallöften för Kungälv
Vi ska leva ett gott liv i Kungälv, här vill vi bo. Men idag utmanas demokratin och den svenska modellen av de som vill dra isär samhället och människorna. Vi står för värderingarna frihet, jämlikhet och solidaritet. Alla ska ha möjlighet att växa upp i ett tryggt och öppet Kungälv, vi ska hålla ihop, vi är starkare tillsammans.

Engagera dig »