Socialdemokraterna Kungälv17 timmar sedan
EN RIKTIGT GLAD MIDSOMMAR PÅ ER...:)

Nu är vi många som med glädje firar midsommar. Vi smyckar med löv, sång, dans, sill, potatis och kanske en nubbe. Denna midsommar firar vi också att det finns vaccin och att smittan minskar vecka för vecka, vi firar i små grupper, med avstånd, försiktighet och tillförsikt om en bättre framtid.

Idag tackar vi kommunens 4800 medarbetare för ovärderliga och modiga insatser genom att betala ut 3500 kronor i extrapengar, mest till de undersköterskor, sjuksköterskor, lärare, lokalvårdare och andra som varje dag stått i fronten i kampen mot denna internationella pandemi. Ni är värda varenda krona. Kommunen har dessutom råd, vi har nu en stark ekonomi, bättre styrning och ledning och ett gott samarbete inom politiken.

Tertialrapport 1 visar att alla finansiella mål är uppfyllda, inga verksamhetsmål visar underkänt, men alla förstår att pandemin sätter sina spår, därför är det bra att vi nu anställer fler inom vård och omsorg och att vi förra veckan beslutade fördubbla det lokala förenings/aktivitetsstödet för barn och unga mellan 7-20 år, det är bra att det byggs fullstora idrottshallar i alla kommundelar, nya skolor och LSS boenden och att företag flyttar hit så vi kan investera mer och bekämpa arbetslöshet som äntligen börjat vända neråt igen.

Det är bra att vi utreder och lägger förslag på hur att satsa mer på kultur och införa en kulturgaranti för våra barn. Det är bra att vi får 30 fler poliser men bättre att vi satsar mer på förebyggande av brottens orsaker.

Vid försommarens sista kommunstyrelse fick jag personligt beröm och tack av oppositionen för att vi har ett bra samtalsklimat i styrelsen, att vi respekterar och lyssnar på varandra, att vi när vi kan, både tar och vi ger. Mitt svar är tack tillbaka, men det är inte en som gör skillnad, varje ledamots beteende är viktigt, varje parti är viktigt och Kungälv liksom demokratin är för fint för att bråka om.

Jag tycker alla förtroendevalda gör ett gott hantverk, ingen har ont uppsåt och de flesta är väldigt engagerade. För demokratin måste ständigt erövras, i ett kontinuerligt respektfullt samtal.

Jag står starkt för Socialdemokratins värderingar alla dagar i veckan och jag är personligen stolt över att tillsammans med både Moderater och Centern i Kungälvstrion, hitta kloka lugna fina kompromisser som leder kommunen framåt för Kungälvs bästa, oavsett vad de hittar på i Stockholm.

Glad midsommar på er.

Kommunstyrelsens ordförande
Miguel Odhner (s)
Kungälvs kommun

Socialdemokraterna Kungälv1 dag sedan
Vi gratulerar årets företagare i Kungälv, Niklas Wallman på Wallmek. Priset delades ut av Företagarna och Kungälvs kommun på plats i Rollsbo under onsdagen. Stort grattis!

Verktygsföretaget grundades 1978 av Leif och Elly Wallman som började i ett dubbelgarage på 80m² 1978 - 1999 och idag har företaget stora lokaler och över 20 anställda i Rollsbo. Växer med ca en anställd per år.
Det är familjer och personer som Niklas som bär fram Kungälvs industritekniska utveckling. Man blir stolt över denna världsaktör, där riktigt hantverk och hög kvalitet med specialtillverkade fordonsverktyg plockar det ena nya globala patentet efter det andra, otroligt imponerande, säger Miguel Odhner (s), kommunstyrelsens ordförande.

Som motiveringen lyder är Wallmek ett relativt okänt företag för många, men för sin specifika kundkrets är de en uppskattad samarbetspartner på global nivå. Niklas Wallman och Wallmek AB har varit en del av Kungälvs näringsliv sedan 1970-talet.

Mer ut motiveringen:

”Företaget har via uppfinningsrikedom utvecklat, tillverkat och sålt sina specialverktyg till den globala bilbranschen sedan 1978. Branschen drabbades hårt i början av pandemin, men genom ett lyckat digitalt omställningsarbete har årets företagare hittat nya vägar att möta sina kunders behov.”

Priset till årets företagare delas ut av Företagarna tillsammans med Kungälvs kommun. På plats vid prisutdelningen var Joakim Svensson ordförande Företagarna Kungälv tillsammans med övriga i styrelsen, Jessica Waller näringslivsstrateg och Miguel Odhner (S) kommunstyrelsens ordförande.
Socialdemokraterna Kungälv2 dagar sedan
Ordning och reda – även på sjön!

I veckan togs beslut om en ny lag som gör det obligatoriskt med förarbevis för att köra vattenskoter.
Socialdemokraterna Kungälv3 dagar sedan
Nu har riksdagen röstat igenom en ny migrationslagstiftning för ett långsiktigt hållbart mottagande i Sverige. Lagen innebär bland annat:
- Tillfälliga uppehållstillstånd som huvudregel.
- Särskilda krav för permanent uppehållstillstånd.
- Försörjningskrav vid anhöriginvandring.

Läs mer här: https://www.socialdemokraterna.se/nyheter/nyheter/2021-06-22-ny-migrationslagstiftning-genomrostad
Socialdemokraterna Kungälv3 dagar sedan
Även samkönade gifta föräldrar ska ses som föräldrar automatiskt
(Från och med årsskiftet kommer den nya lagstiftningen att gälla)

Är du barn till två personer som är gifta när du föds kommer de båda att räknas som dina föräldrar från start. Oavsett vilka kön de har.

Barn som föds till föräldrar som inte är gifta kommer inom två veckor kunna godkänna föräldraskapet digitalt till Skatteverket.

Äntligen!