Cover for Socialdemokraterna Kungälv
Socialdemokraterna Kungälv

Vi är en ideell förening som arbetar för att förändra vårt bostadsområde, vår kommun, region & kyrka

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Dagens "knackare" i Kungälv 🌹🌹 ... Mer...Mindre...

Dagens knackare i Kungälv 🌹🌹

6 CommentsKommentera på Facebook

⭐️❤️

🌹

❤️👍🏻😎🌹

🌹🌹🌹

🌹

View more comments

I dag, på internationella kvinnodagen firar vi. Vi firar alla de framgångar som kvinnors kamp resulterat i.
En kamp som på många sätt är gränsöverskridande.
49 år har gått sedan FN 1975 införde den internationella kvinnodagen. Ibland ställs frågan om en särskild kvinnodag fortfarande behövs. Svaret är tveklöst: JA! Internationella kvinnodagen sätter fokus på hur flickor och kvinnor runt om i världen fortfarande kämpar för sina mest grundläggande rättigheter.

Många kvinnor lever i länder där abort antingen är totalförbjudet eller bara tillåts om kvinnans liv eller hälsa är i fara. Vi kan bara vända oss och titta på delar i USA där man nu i en stats högsta domstol beslutat att frysta ägg som används inom IVF nu räknas som barn och man kan nu blir åtalad för mord om något skulle gå fel i processen. I Frankrike har man nu fått in rätten till abort i grundlagen, ett stort steg i rätt riktning för kvinnors rättigheter men samtidigt skrämmande att det faktiskt behövs.

Kampen mot mäns våld mot kvinnor måste fortsätta och stärkas upp, vi ska inte behöva mötas av fler nyheter om att ännu en kvinna har blivit offer för en mans våld, frågan vi ställer oss är varför görs inte mer? Varför satsar inte de styrande mer resurser för att få stopp på detta stora samhällsproblem.

Kampen för kvinnors rättigheter är lika viktig idag som någonsin tidigare. Därför måste du och jag fortsätta att agera.
För att kvinnors rättigheter är mänskliga rättigheter.

Emelie Gillberg
S-kvinnor i Kungälv
... Mer...Mindre...

En kamp som på många sätt är gränsöverskridande.

För att kvinnors rättigheter är mänskliga rättigheter.

Emelie Gillberg
S-kvinnor i Kungälv

👉 www.socialdemokraterna.se/donera ... Mer...Mindre...

I veckan nåddes vi av det fruktansvärda beskedet att en kvinna i vår kommun bragts om livet på grund av våld i nära relation

Varje dag utsätts kvinnor och flickor för trakasserier, våld och sexualbrott, inte sällan av en man som hon har eller har haft en relation med. Var tredje vecka dödas en kvinna av en man. Mörkertalet är stort, då många kvinnor och flickor inte vågar polisanmäla det de fått utstå, av rädsla för än mer våld

Mäns våld mot kvinnor är ingen privat angelägenhet utan handlar om grova brott; våldtäkter, grov misshandel, försök till mord, mord och förföljelse En kriminalitet som pågår dygnet runt, året runt. Alldeles för många kvinnor och barn lever under hot och förföljelse. Kvinnor och barn tvingas leva under skyddad identitet och lämna allt de har.  Mäns våld mot kvinnor tar sig många olika uttryck och förekommer över hela världen.  Det är såväl ett globalt världsproblem som ett lokalt samhällsproblem. Det är ett jämställdhetsproblem, ett folkhälsoproblem och ett allvarligt hot mot mänskliga rättigheter.

Läs hela artikeln här: socialdemokraternakungalv.se/nar-ska-det-ta-slut/

Camilla Haag, ordförande Socialdemokraterna i Kungälv
Emelie Gillberg, ordförande S-kvinnor i Kungälv

@haagcam_politiker @emmegill Socialdemokraterna Kungälv @s_goteborgsomradet @skvinnorsverige
... Mer...Mindre...

Läs hela artikeln här: https://socialdemokraternakungalv.se/nar-ska-det-ta-slut/

Camilla Haag, ordförande Socialdemokraterna i Kungälv
Emelie Gillberg, ordförande S-kvinnor i Kungälv

@haagcam_politiker @emmegill @skungalv @s_goteborgsomradet @skvinnorsverige

Statsminister Ulf Kristersson gav i helgen ett löfte i TV om att inga anställda i svensk sjukvård ska sägas upp. Igår krävde vi besked senast torsdag om när pengarna kommer, hur de ska fördelas och hur regeringen därmed tänker säkra att att ingen blir uppsagd. Om regeringen inte lämnar besked kommer vi lägga ett utskottsinitiativ i riksdagen. ... Mer...Mindre...

2 CommentsKommentera på Facebook

Medans vi väntar på tillskott i ekonomin till regionerna så går personalen sönder mer och mer för varje dag! Spar kraven gör att man drar ner på sjuksköterskor och undersköterskor på våra vårdavdelningar! Akut mottagningarna är över fulla med svårt sjuka människor! Och på överfulla vård avdelningarna finns inga platser kvar! Pengarna behövdes för länge sedan, denna skada som vården utsätts av regeringen kommer ta åratal att laga!

Han sitter nu i en dålig sits! Vad mer kan han lova! 🍾

SSU Kungälv har valt en ny ordförande

Årsmötet valde Lisa Hult till ny ordförande och vi säger stort grattis till henne. Emmy lämnade som seden bör formellt över ordförande klubban till Lisa efter mötet

Emmy avtackade med blommor, tårta och fina tal. Vi vill rikta ett stort tack till Emmy för allt arbete som du lagt ner för SSU Kungälv under dina år i styrelse.

Förutom Lisa Hult som ordförande, består den nya styrelsen av Lisa Friberg, William Hult och ersättare Erik Simmerström

Vi önskar den nya styrelsen lycka till!

Camilla Haag, ordförande

Socialdemokraterna i Kungälv

SSU Kungälv har valt en ny ordförande

Vi önskar den nya styrelsen lycka till!

Camilla Haag, ordförande

Socialdemokraterna i Kungälv

1 CommentKommentera på Facebook

❤️🌹

2 månader sedan

Budgetlördag

Budgetlördag

Idag har vi haft en bra och givande dag där S i Kungälv har pratat budget 2025. Vilka utmaningar står vi inför och vad ser vi som viktigast att prioriteraImage attachmentImage attachment+1Image attachment

2 CommentKommentera på Facebook

Snillen spekulerar.

2 månader sedan

Idag den 27 januari är det Förintelsens minnesdag

Det är viktigt att vi fortsätter att hålla minnet av förintelsen levande. Att högtidlighålla minnet av förintelsen är ingen tom ceremoni. Det är ett löfte vi utfärdar. Ett löfte om att inte glömma.

När vi säger aldrig igen betyder det inte enbart att vi tar på oss ett ansvar att se till att det som skedde under förintelsen aldrig upprepas. Det betyder även att vi lovar att göra vad vi kan för att den utveckling som gjorde förintelsen möjlig inte upprepas. Det betyder också att judar aldrig igen ska behöva känna sig så hjälplösa och utlämnade som de gjorde då. Men det är precis de känslor som många judar nu lever med.

Det brukar sägas att antisemitismen ibland sover, men att den aldrig sover särskilt djupt. Under flera år har vi sett allt fler öppna uttryck för antisemitism såväl i Sverige som på andra platser. Antisemitismen har inte bara vaknat till. Den är klarvaken.

Vi högtidlighåller Förintelsens minnesdag för att påminna varandra om vad de antisemitiska idéerna kan leda till. Förintelsen får aldrig återupprepas!

Camilla Haag

Idag den 27 januari är det Förintelsens minnesdag

Camilla Haag

1 CommentKommentera på Facebook

Så fint att Du skrev❤️

3 månader sedan
Socialdemokraterna Kungälv

Mer än en person i veckan har dött på svenska arbetsplatser under 2023. Utvecklingen går åt fel håll. Det finns en nollvision om dödsolyckor på jobbet. För att den ska bli verklighet krävs det mycket mer. Det krävs politiskt mod, resurser till Arbetsmiljöverket men inte minst att arbetsgivarna gör den lagstiftade riskbedömningen och att skyddsombud finns, har tillgång till arbetsplatsen och rätt utbildning.

Vi från Västsveriges arbetarrörelse lovar att kämpa hårt för att nollvisionen inte bara ska finnas på papper utan också ska bli verklighet.

Patrik Björck, ordförande Skaraborgs partidistrikt

Ann-Britt Dahl ordförande Fyrbodals partidistrikt