Tillgång till utomhusbad för alla

Kusten tillhör alla och skall finnas för alla. Med det menar vi Socialdemokrater att även de med olika funktionsvariationer skall ha möjlighet till att ta sig ett dopp eller vara runt i naturen.

Badplatser för alla

Kommunen behöver väl underhållna, trygga och moderna badplatser för alla. Det innebär att det skall finnas möjlighet till bad oavsett om du har en funktionsvariation eller inte.  I dag har Kungälvs kommun olika badplatser både utomhusbassäng, sjöar och hav. Men tyvärr är få av dessa tillgänglighetsanpassade för de med tex rullstol.

Vadholmen

Idag är det endast Vadholmen i  södra Aröd som är tillgänglighetsanpassad av samtliga kommunala badplatser. På Vadholmen finns det en brygga med badstegar och där finns det också en ramp för personer med funktionsvariationer. Toalett finns, men den  är långt ifrån de behov som finns hos medborgare som är beroende av sin rullstol eller hjälp med att förflyttas i och ur densamma

Vi har mycket kvar att göra

Fler av våra kommunala badplatser behöver tillgänglighetsanpassas så att fler kan njuta av ett dopp i hav eller sjö. Det handlar inte bara om att anpassa vägen ner i vattnet, utan här behöver vi också titta på möjligheterna till ordentliga toaletter. Med det menas bland annat att det bör finnas någon av alla våra badplatser som har en handikapptoalett med lyft, för även dessa medborgare har rätt att kunna bada i våra vatten. Ett arbete som måste göras successivt i takt med att ekonomin tillåter

Vi Socialdemokrater i Kungälv vill öka möjligheten för alla att njuta av vår underbara natur i kommunen.

Vi vill ha:

• Tillgång till utomhusbad för alla
  • Välskötta, trygga och moderna kommunala badplatser

Camilla Haag
Undersköterska