Köer i Kungälv, stopp, staten, hallå? Hallå?

Häromdagen ringde Göteborgsposten och ställde frågan om det är rätt att staten och regionen skall satsa så mycket pengar på Kungälvs vägar. I detta fall väg 168 Marstrand/Tjuvkil/Ytterby mot E6 med länk och motorvägsmot Ekelöf-Kareby, den är ju dyr och inte så himla samhällsnyttig. Då sa jag till tidningen, ”kom hit får ni se hur det är själva”, så igår morse kom tidningen på plats och fotade. Sånt triggar igång mig.

En modern och attraktiv stad

Kungälv är topp 10 av Sveriges 290 kommuner mest trivsamma platser att leva och bo på. Vi förvandlas nu från en ort till en modern och attraktiv stad, Ytterby växer som pendlingsort i Göteborgsregionen, VA dras till kust för rena avlopp, bygglovs lämnas, skolor byggs i Tjuvkil och Marstrand ska växa. Igår fyllde Kongahälla Center (Västsveriges största handelsinvestering) 3 år och sjukhuset har byggs ut för miljardbelopp. Kungälv har nu den högsta befolkningstillväxten i hela Västra Götaland.

Staten hänger inte med

Men staten hänger inte med… och så kommer tidningen och frågar, skall vi verkligen satsa på Kungälv, då bli jag faktiskt riktigt upprörd eller om man vill lite förbannad. Här kör bussarna i 5 cm från gräs och dike, strukturerna räcker inte till.

Jag och den politiska ledningen i kommunen tar ansvar för att bygga bostäder till folk, det är en rättighet folk har i vårt land och en skyldighet en kommun har. Staten, dvs regionen och Trafikverket skall ta ansvar för infrastruktur för bilar som mer och mer går på gas och el och kollektivtrafik så som bussar och tåg. Man kan ju bara konstatera att Bohusbanan har mycket att önska och kollektivtrafiken drar de ner på och infrastruktursatsningarna på vägar i Kungälv ligger efter!!!

Kommunen väntar

Kommunen väntar fortfarande på att Trafikverket ska genomföra det vi avtalat om, där kommunen är med och betalar 30 procent, men det har blivit dyrare och flera omtag. Trafikverket är nationellt känt och kritiserat för att inte leverera och vara dyra. Väg 168 Marstrand/Tjuvkil/Ytterby mot E6 med länk och motorvägsmot Ekelöf-Kareby är tyvärr inget undantag.

Motet och länken behövs för industrin och företagen, länken från E6 behövs för att minska trycket i Ytterby och kusten. Och framförallt, det är ett av få objekt i regional plan som kan byggstarta nu! Investeringen i Kungälv ger förtätningen i befintlig infrastruktur är enligt GR strukturbild och Länsstyrelsen.

Investeringen

  • följer alla politiska överenskommelser i den Regionala Utvecklingsstrategin.
  • möjliggör människors rätt till bostäder i Ytterby, Kungälv, Kareby, Tjuvkil, Marstrand, Kärna med nytt VA för 1,4 mdr etc.
  • ett av de mest lysande exemplen på regional tillväxtpolitik
  • avtal finns mellan Västra Götalandsregionen, Trafikverket och Kungälvs kommun sedan 2009, avtal skall hållas.

Trafikverket måste

För övrigt anser jag, Socialdemokraterna, Moderaterna och Centern i Kungälv att Trafikverket måste göra en fyrfilig väg hela vägen mellan Kungälv och Ytterby med en rondell så det inte blir köer, för om ingen märkt det så ska vi bygga Arena Kungälv för idrotten där Kungälv och Ytterby nu sakta växer samman.

Det vore kul om region och stat också tog sitt ansvar så folk kan åka buss och tåg också, eller få lov att köra klimatsmarta bilar, för ingen har väl glömt att Kungälv faktiskt är Sveriges näst mest tätbebyggda landsbygd dessutom?

Otillräckliga statliga och regionala satsningar

Idag upplever jag inga satsningar på järnvägen, mindre satsningar i budget på kollektivtrafik och sena och otillräckliga statliga och regionala satsningar på infrastruktur. Ta bara frågan om cykelbanor, de ska staten betala längs sina vägar, i Kungälv betalar skattebetalarna själva och Trafikverket bygger, sakta så klart.

Vi lägger 100-tals miljoner av kommunens och medborgarnas pengar på vägar och infrastruktur som staten borde betala enligt sitt ansvar istället, när då tidningen kommer och frågar som de gör, då brister det för mig, men vi kämpar på.

Skam den som ger sig.

Miguel Odhner (S)
Kommunstyrelsens ordförande
Kandidat #2 kommunfullmäktige

 


Betallänk till artikel i GP

Besök: 484