1 Maj 2018, Assar Wixe

Assar Wixe

Kamrater och Mötesdeltagare! Tack för att jag får vara med att tala. Jag anser att detta är ett av de finaste uppdrag du kan få i arbetarrörelsen och det känns extra speciellt idag eftersom det är valår.

För om bara 131 dagar gäller det. Då den 9:e september hålls  det val till Sveriges riksdag, kommun och landsting. För oss är det idag valrörelsen startar och enligt mig det perfekta startskottet. För denna dag påminns vi om att vi alltid är i opposition mot orättvisorna och att samhället går att förändra.

Jobb och Bostad

Kamrater och mötesdeltagare! Är det något som gör livet svårt för oss unga i samhället idag är det situationen på arbetsmarknaden. Arbetslösheten bland unga har visserligen sjunkit under de senaste fyra åren. Men de jobb som finns är osäkra anställningar som allmän visstidsanställningar, vikariat och fan och hans moster. Som om situationen på arbetsmarknaden inte vore nog så vill Moderaterna och resterande borgerlighet göra det sämre för oss med särskilda ungdomslöner och ytterligare försämringar i anställningstryggheten. Det är inte lösningarna som vi behöver. Vi socialdemokrater vill något annat. Vi vill att det ska bli tryggare på jobbet och att alla ska ha ett jobb. För att underlätta lite mera så ska vi Sossar i Kungälv se till att alla unga som vill ha ett sommarjobb ska få ett sommarjobb.

Generation 30-tal

Kamrater och Mötesdeltagare! Vi måste göra något åt den psykiska ohälsan. Jag tror inte det här är ett individuellt problem. Att du mår dåligt beror inte på dig själv eller dina egna val. Det är blandannat  ett resultat av Björklunds destruktion av den svenska skolan, borgerlighetens avvecklande av aktiv bostadspolitik och nedskärningarna i vården. Den svenska skolan behöver fortsätta repareras och ge lika möjligheter. Yrkesprogrammen behöver ge högskolebehörighet, betygssystemet betydligt bättre och vettigare.  Vi behöver bygga fler bostäder som är till för oss, så vi slipper bo i andra eller tredje hand eller i bostadsrätter med dyra bolån som du kan ha om du har tur och har rika föräldrar som kan lägga ut en kontantinsats. Vi behöver stärka psykiatrin och bygga ut elevhälsan och som nämndes förut tryggare jobb. Vår generation kännetecknas av att vi har stora möjligheter men samtidigt inte har den grundtryggheten vi behöver. Att ha bostad och jobb ska vara en självklarhet ingen dröm.

Antifascism

Kamrater och Mötesdeltagare! I höstens val så deltar det nazister i kommunfullmäktigevalet i Kungälv. En skam för vårt samhälle att dessa åsikter tillåtits att växa och få rot. Det finns bara ett sätt att få bukt med detta problem. Att stärka jämlikheten och välfärden, och en aktiv organisering mot nazism. Att göra något som visar på att det finns bättre alternativ. Som till exempel Ulrika Winblad gjorde, Gick in på MAXI och köpte geléhjärtan och delade ut när NMR stod utanför och spred sin skit. Alla kan göra något! Vi behöver göra mera mot nazismen.

Avslutning

Kamrater och Mötesdeltagare! Tro inte att borgerligheten har lösningen på våra problem. Det är vi som har lösningen. Vi har en idé som är tidlös med frihet jämlikhet och solidaritet. Borgerligheten vill bara tillbaka i tiden Därför: för att skapa det samhälle vi vill ha måste vi engagera oss. Men inte ens det räcker. Vi måste organisera oss. Vårt engagemang gör ingen nytta om inte de organiseras. För engagemang är silver men organisering är guld. Ensam är inte stark. Ingen kan ensam skapa det samhälle vi behöver. Det är övermäktigt för den enskilda individen. Men tillsammans blir det lätt. Därför tycker jag att du ska gå med i SAP eller SSU om du inte redan är medlem. För det gör skillnad. Vi ska se till att fortsätta bygga det samhälle vi faktiskt förtjänar. Det är val om 131 dagar och det går fortare än du tror.

Nu kör vi!

Assar Wixe