Tredubbla enskilda bygglov på landsbygden

För oss socialdemokrater har frågan med enskilda bygglov länge varit viktig. Nu är det val och nu får vi chansen att vara tydliga. Vi ska tredubbla antalet bygglov på landet.

Många har en dröm

Många har en dröm att bygga ett hus på landet eller bygga om och till en äldre sommarstuga, för drömhuset. Socialdemokraterna går till val på att tredubbla antalet bygglov på landet – när vi talar med folk finns det ett uppdämt behov att få ja, ja, ja istället för nej, nej, nej, det måste vi ändra.

Socialdemokraterna har drivit att lyfta denna fråga med enskilda bygglov länge. Nu är det val och nu får vi chansen att vara tydliga. Vi ska tredubbla antalet bygglov på landet, detta är en av 15 prioriterade frågor/vallöften från Socialdemokraterna i Kungälv.

För oss Socialdemokrater är bostaden en social rättighet. Behovet av bostäder är enormt, över 15 000 står i kö för en hyresrätt i Kungälv, villakön har växt och växt.  Ingen trodde på Socialdemokratin när vi förra valet lovade att Kungälv skulle bygga 500 bostäder varav hälften hyresrätter.

Men vad hände?

Vi lyckades med L, Mp, V och UP som ny majoritet få in vårt vallöfte som ett politiskt mål och det är vi väldigt stolta för.
S-löftet blev majoritetens politik och vi alla gick på leverans. Däremot behövde vi efter halva mandatperioden stryka ambitionen 50 % hyresrätter av ekonomiska skäl.
Så kan det vara, det blir väl kanske bara ca 35-40 % hyresrätter, inte 50 %.

Från en marknadsanpassad slapp planberedskap på ca 150 bostäder som Moderaterna och SD drev lyfte vi byggandet med politiskt målstyrning/vilja till mellan 400-600 bostäder varje år. I år är hitintills 583 bostäder klara.

Vi har högst statlig byggbonus i landet per capita, det är bra för det kostar att växa.

Oavsett, det vi inte gjort är att få fram ett ändrat förhållningssätt i byggfrågor på framförallt landsbygden. Det formuleras de mest fantastiska skäl till avslag, när det egentligen handlar om vatten, avlopp och stadsplanering. Vi kan bara ge bygglov om det finns vatten och avlopp kan lösas, men det brukar gå att lösa, trots det får folk avslag på landet, främst av stadsplaneringskäl. Vi förstår det, men vi vill öka antalet bygglov på landet, punkt.

Nu spänner vi bågen

Så nu spänner vi Socialdemokrater byggbågen igen. Vi fokuserar på det vi inte lyckats förändra, dvs ökat möjligheterna att få bygglov på landsbygden, detta ska vi ändra.

Vårt löfte är att arbeta för att tredubbla enskilda bygglov på landsbygden!

Miguel Odhner
Kommunstyrelsens ordförande