Kommunal Västs ordförande har ordet

Sladjana Gustafsson är ordförande för Kommunal Väst och deltog också på vårt första maj firande i Kungälv

Tåga framåt ihop

Kära kamrater,

Jag älskar första maj!

Det är härligt att vara bland vänner i en gemenskap där vi alla tycker att klassamhället är skit, och att demokrati, jämställdhet och jämlikhet är några av de allra finaste sakerna vi har.

Tänk att få vara här med er i Kungälv, en dag där vi till och med har lyckats ha vädret med oss, och prata politik och framtid. Att tåga framåt ihop.

Grenen man sitter på sågas av

Men inne i mig finns en ilska: Att vara arbetarkvinna 2024, det borde vara belagt med varningstriangel! För mina vänner, i Sveriges allra vanligaste jobb, undersköterska, är det inte säkert att du kan försörja en familj, eller att du kan behålla hälsan i långa loppet.

Rapporter och vittnesmål duggar tätt om ensamstående föräldrar som inte klarar utgifterna en helt vanlig månad. Regeringens svar är skattesänkningar. Men för alla som jobbar i skattefinansierad verksamhet är det lite som att såga av grenen man sitter på! Vi vet ju att dom skattepengarna kunde användas för att förbättra villkoren och arbetsmiljön i välfärden.

Vart tog satsningen vägen

Vi var många som sa, under och direkt efter pandemin, när våra arbetsplatser hamnade i rampljuset, att nu måste det äntligen vara dags att satsa!

Nu kommer det att vända, tänkte vi då. Myndigheter och forskare, alla pekade på hur verksamheterna måste förändras för att det ska bli hållbart, för att vården och omsorgen ska vara beredda nästa gång det kommer en kris.

Det är inga komplicerade lösningar som behövs:

Personalen behöver vara tillräckligt många och de behöver ha rätt utbildning och verktyg för att kunna göra sitt jobb på bästa sätt.

Vi har mycket jobb kvar

Jag tycker att det är orimligt att regeringen pratar om beredskap för kris och krig, samtidigt som dom nedprioriterar vård, omsorg, förskola och skola. Det är orimligt att prata om att bryta nyrekrytering till gängbrottslighet och samtidigt montera ner vår gemensamma välfärd – det som är själva grundbulten för ett tryggt Sverige.

Det som är självklarheter på så många andra områden är långt ifrån självklart i välfärden. Tillräckligt med kollegor för att täcka upp när något oväntat händer. Tillräckligt med kollegor för att täcka upp när något väntat händer. Tillräckligt med tid för att ta en kopp kaffe. Sänka axlarna, prata med kollegorna. Hinna gå på toa. Ja, på många håll i vårt land har vi mycket kvar att jobba med.

Politiken måste leverera

Men mina vänner,

I den här avtalsrörelsen har Kommunal tagit viktiga steg för att förändra en lönemodell som har funnits i 30 år och som helt enkelt inte fungerar. Och vi har gått i mål med Sveriges största kollektivavtal.

Det var sorgligt att det behövde gå så långt som till varsel om konflikt. För det var ju inga galna idéer eller verklighetsfrånvända drömmar vi hade. Vi ville bara ha mer ordning och reda! Nu har vi fått igenom högre löner med individgaranti och tagit dom första stegen för att lösa löneprocesserna, göra arbetstiderna hållbara och arbetsmiljön bättre. Det här är dom första stegen. Men för att det ska bli en stark, hållbar förändring måste politiken också leverera!

Gå och rösta

Kamrater,

Om en dryg månad, den 9 juni, kommer ett enormt viktigt tillfälle att visa vilka vi är. Att göra våra röster hörda. När det är val till Europaparlamentet.

Högern mobiliserar i stora delar av Europa och om vi inte gör allt vi kan i det här valet kommer vårt gemensamma europeiska projekt att tas över av dom krafter vi kämpar mot även på hemmaplan. Så det här är en uppmaning till var och en av er. Gå och rösta. För jämlikhet, för jämställdhet, och för demokrati!

Fackliga kandidater

Kommunals egen kandidat, Lina Jörnkrans, jobbar som undersköterska och är fackligt förtroendevald. Lina kommer att kämpa för ett Europa som är bra för oss arbetare, där vi står upp för en trygg välfärd. Och så har vi LO:s kandidat Johan Danielsson. Johan står på plats två på Socialdemokraternas lista och har den så viktiga kampen mot arbetslivskriminalitet som särskild hjärtefråga.

Det viktigaste nu är att vi mobiliserar för att så många som möjligt går och röstar! Varenda granne, kusin och arbetskamrat – prata med så många du kan! Varenda undersköterska, bussförare och barnskötare behövs för att vända utvecklingen! Låt oss rösta på ett jämlikt, jämställt Europa!

Tack för att ni lyssnade!

Nu fortsätter vi fira första maj!

För det är vår dag!

Sladjana Gustafsson