Kollektivavtalets dag

Idag den 17 mars är det Kollektivavtalets dag och precis som för fackföreningsrörelsen är denna dag viktig för oss Socialdemokrater.

Motverka osund konkurrens

Kollektivavtalet förhandlas fram av arbetsmarknadens parter. Det garanterar att du har samma lön och samma villkor oavsett om du arbetar i en storstad eller i glesbygden. Kollektivavtalet omfattar alla anställda, oavsett om man är medlem i facket eller inte. Seriösa arbetsgivare tycker också det är bra med kollektiv. De slipper osund konkurrens där andra försöker tvinga bort dem från marknaden med lägre löner och sämre villkor för de anställda.

Med kollektivavtal på jobbet, vet du att du får schyssta villkor kring lön, arbetstider, med mera. Exempel:

• Pengar avsätts till din tjänstepension
  • Du har rätt till löneförhandling
  • Du får mer pengar när du är sjuk
  • Du har möjlighet till bättre semesterförmåner
  • Du får en schysst lön
  • Du är försäkrad mot arbetsskador

Ja listan kan göras lång…

Svenska modellen

Den svenska modellen ska gälla, men den är tyvärr hotad av både moderater och andra högerpolitik. De vill försvaga modellen genom att inskränka rätten till fackliga konfliktåtgärder och säger nej till krav på kollektivavtal i offentlig upphandling.
Om du är osäker på om du har kollektivavtal på din arbetsplats, prata med din fackliga företrädare på din arbetsplats. Har du ingen facklig på arbetsplatsen, vänd dig till den fackliga organisationens lokalavdelning.

Vi Socialdemokrater säger nej till lönedumpning, gör du också genom att skriva under här: https://www.folkrorelse.nu/petitions/nej-till-lonedumpning-radda-kollektivavtalet

Camilla Haag
Socialdemokraterna I Kungälv