Internationella kvinnodagen

I dag, på internationella kvinnodagen firar vi. Vi firar alla de framgångar som kvinnors kamp resulterat i. En kamp som på många sätt är gränsöverskridande.

Grundläggande rättigheter

49 år har gått sedan FN 1975 införde den internationella kvinnodagen. Ibland ställs frågan om en särskild kvinnodag fortfarande behövs. Svaret är tveklöst: JA! Internationella kvinnodagen sätter fokus på hur flickor och kvinnor runt om i världen fortfarande kämpar för sina mest grundläggande rättigheter

Aborträtten

Många kvinnor lever i länder där abort antingen är totalförbjudet eller bara tillåts om kvinnans liv eller hälsa är i fara. Om vi vänder oss och tittar på delar i USA där man nu i en stats högsta domstol beslutat att frysta ägg som används inom IVF nu räknas som barn och man kan nu blir åtalad för mord om något skulle gå fel i processen. I Frankrike har man nu fått in rätten till abort i grundlagen, ett stort steg i rätt riktning för kvinnors rättigheter men samtidigt skrämmande att det faktiskt behövs.

Stort samhällsproblem

Kampen mot mäns våld mot kvinnor måste fortsätta och stärkas upp, vi ska inte behöva mötas av fler nyheter om att ännu en kvinna har blivit offer för en mans våld. Frågan vi ställer oss är varför görs inte mer? Varför satsar inte de styrande mer resurser för att få stopp på detta stora samhällsproblem.

Mänskliga rättigheter

Kampen för kvinnors rättigheter är lika viktig idag som någonsin tidigare. Därför måste du och jag fortsätta att agera.

För att kvinnors rättigheter är mänskliga rättigheter.

Emelie Gillberg
S-Kvinnor i Kungälv