Frivillig karantän

Alla över 70 år ombeds stanna hemma. Jag vill be er som har möjlighet att faktiskt göra så. Stanna hemma så långt det är möjligt. Pandemin är farlig framförallt för äldre och för individer med underliggande sjukdomar, det är därför som man uppmanar till frivillig karantän.

Jag förstår att det är jobbigt.

Många äldre är ensamma i vanliga fall och med nuvarande situation blir det inte lättare. Mötesplatser där man är van vid att träffas stänger ner. Jag vill tacka de pensionärsföreningar som ser allvaret i detta och som stänger ner sin verksamhet för skydda sina medlemmar. Men också dom som gör digitala arrangemang i syfte att minska ensamheten. Att sitta i frivillig karantän är påfrestande men tillsammans kan vi hjälpas åt för att minska de negativa konsekvenserna.

Det kan vara svårt att greppa.

Även om du känner dig frisk och är van vid att röra dig ute bland andra så behöver vi i samhället att ni som är över 70 år tar myndigheternas varningar på allvar och gör vad ni kan för att hålla riskerna nere. Vi befinner oss i en ny situation och för den som varit med om mycket i sitt liv kan det kanske kännas överdriver och vara svårt att greppa allvaret med den smitta som nu sprider sig i världen. Det är allvar och det är viktigt för även om just du kanske inte får mer än en hosta så kan den du möter ha en underliggande sjukdom som inte syns eller som man väljer att inte tala om. För den personen som har en underliggande sjukdom kan det handla om liv och död.

Tillsammans kan vi klara detta.

Kanske har du grannar eller vänner som kan hjälpa dig att handla. Nu är ett toppenläge att ta telefonen och ringa de du känner och ta en fika tillsammans på distans. Prova nya saker som att beställa hem maten via nätet och är du osäker på hur man gör, kolla om du inte har någon i din närhet som kan hjälpa dig. Behöver du hjälp fråga, det är många som vill och kan hjälpa till.

Trycket på de kommunala tjänsterna

I det rådande läget behöver vi all hjälp vi kan få, trycket på de kommunala tjänsterna inom Kungälvs Kommun är extra högt vilket leder till att vi inte kan göra allt på samma sätt som tidigare. Våra medarbetare i kommunen gör allt dom kan för att de som redan har hjälp ska få den hjälpen de behöver.

Anhöriga, grannar och vänner

Alla har inte anhöriga i sin närhet och då blir vänner och grannar allt viktigare. Om du måste ut och hantera saker själv tänk på att hålla avståndet till andra. Försök att hålla kolla på vilka tider det är mycket folk så du väljer en tid då det är så lite folk som möjligt på stället du ska till.
Information kommer från många håll men folkhälsomyndigheten är den man bör lyssna till. Där kan du finna svar på många frågor samt tips på hur du bäst skyddar dig och dina nära och kära.

Åter igen uppmanar jag alla ni som är över 70 år att stanna hemma!

Pia Gillerstedt
Social- och Omsorgsråd