Är anonyma och organiserade troll värdigt ett parti i Sveriges riksdag?

Media har en viktig roll i en demokrati, nämligen att granska makthavarna och rapportera till medborgarna. Yttrandefriheten är därför grundläggande för att bibehålla ett fritt samhälle, men vad händer när media inte vågar tala öppet?

Ingen kan häva motsatsen

I diktaturer runt om i världen förföljs, fängslas och mördas journalister efter att ha granskat sina makthavare. Om journalisterna skräms till tystnad, blir diktaturens ord till sanning, för det finns ingen som kan hävda motsatsen.

Det fria ordet

Hur länge vågar svenska journalister fortsätta att ta kampen för det fria ordet, när de vet att allt som är kritiskt till SD bemöts med hot och trakasserier? Hur länge klarar någon människa av att stå emot ett oändligt bombardemang av kränkningar och förnedringar, innan man drar sig undan, eller ännu värre, drabbas av psykisk ohälsa?

Lögner blir till fakta

Sverigedemokraternas trollfabrik är ett kraftfullt vapen i att tysta det fria ordet. När journalister inte längre vågar granska makthavarna, förvandlas sverigedemokraternas lögner till fakta. När man vet att varje kritiskt inlägg möts av hat och hot, undviker man att uttala sig.

Ett ansvar för alla partier

När SD dessutom riktar detta vapen mot politiker, tystar man den politiska debatten. SD’s trollverkstad eliminerar motstånd och alternativ, så att enbart SD är det enda alternativet. Hur kan detta främja ett fritt samhälle och inte en fasciststat eller diktatur? Likheterna är många med 30-talets Tyskland, och det är ett ansvar som samtliga partier inom svensk politik måste ta.

Är detta det Sverige som väljarna vill ha? Ett land där både journalister och politiker blir måltavlor för SD’s trollverkstad och blir tystade.

Det här inte det fria Sverige som vi vill ha.

Daniel Tengwall

Visningar: 10