Arbetsmarknadsministern besöker Kungälv!

Arbetsmarknadsminister om Kungälv – bra där – men folk är fortfarande lite osäkra!

Ministern besökte Kungälvsmässan

Ministern gillade Kungälvsmässan starkt, snackade med Christer om miljö, nationell styrning regler och om pensioner med Bomans foto etc etc. Kungälvs kommunalråd berättade att Kungälvs företag växer och är lönsamma, Byggbranschens underleverantörer har mycket att göra. Hur S fått fart på Kungälv som kommun.

Ministern vill se lagändring för att motverka nazistiska organisationer

Självklart var ministern nyfiken kring hur Kungälv försöker säkra tryggheten för medborgare och handlare när det gäller att nazister och rasister nu drar omkring på våra gator. Kommunalrådet och ministern talade noga om det, ministern vill se lagändring, bra där.

Besök på Nordiska Folkhögskolan

Bra samtal också med elever på Nordiska Folkhögskolan, något vi inom S vill satsa på och bygga ut. Bra samtal vid valstugan, en medborgare som gillade familjeveckan, att få tid att vara med barnen på lov och studiedagar.

Sveriges lägsta ungdomsarbetslöshet

Kungälv fick beröm när det gäller vårt arbete för att folk ska jobba. Ministern gillade vår sommarjobbinsats och att vi i slutet på förra året nådde målet Sveriges lägsta ungdomsarbetslöshet. Dessutom var det ett plus att vi har tydliga mål när det gäller nyanlända vuxna, de skall till företag och jobb direkt, och att också det går över förväntan.

Lite välförtjänt beröm är alltid kul, men Sverige och Kungälv måste nu vidare!

Socialdemokraterna vill:

• skapa ännu fler jobb i hela landet. Det ska vara schyssta villkor och löner det går att leva på
  • anställa fler undersköterskor, sjuksköterskor och läkare, så vårdköerna kan kortas. Och fler lärare, så att eleverna lär sig mer
  • införa heltid som norm och öka tryggheten på arbetsmarknaden och minska stress och psykisk ohälsa i arbetslivet
  • göra stora satsningar på utbildning och att arbetsmarknadens parter och staten utvecklar bättre system för kompetensförsörjning, omställning och rehabilitering
  • förbättra systemet med korttidsarbete vid en lågkonjunktur så att löntagare kan kompetensutveckla sig samtidigt som de behåller sin anställning
  • införa en extra veckas ledighet per år för alla föräldrar – en familjevecka.

Därför skall du rösta på Socialdemokraterna!