FN-dagen – För en värld i fred och samarbete

Den 24 oktober firar vi FN-dagen, en dag som betonar vikten av internationellt samarbete och solidaritet i strävan efter fred och rättvisa. FN har sedan 1945 arbetat för att skydda mänskliga rättigheter och bygga hållbara samhällen. Denna dag ger oss en möjlighet att reflektera över hur vi som individer och samhällen kan bidra till en mer solidariskt och inkluderande värld.

FNs roll i en orolig värld

I en tid präglad av konflikter och klimatförändringar är FN en avgörande plattform för dialog och gemensamma insatser. Genom diplomati, humanitärt bistånd och långsiktiga utvecklingsmål arbetar FN för att skapa balans och stabilitet, med en särskild betoning på att skydda de mest utsatta. FNs arbete för fred och säkerhet bygger på solidaritet mellan länder och folk, där vi erkänner att våra öden är sammanflätade. FNs 17 globala mål för hållbar utveckling utgör en gemensam plan för att möta framtidens utmaningar. Dessa mål påminner oss om att världen är en enhet; vi kan inte lösa ett problem utan att samtidigt ta itu med andra. Genom att arbeta för fred, jämställdhet och klimatåtgärder visar vi solidaritet och ansvar gentemot varandra.

Vårt ansvar och engagemang

FN-dagen är en dag för att påminna oss om vårt eget ansvar att agera i solidaritet med andra. Det globala samarbetet börjar med lokala insatser. Var och en av oss kan bidra genom medvetna val och engagemang i våra samhällen. Genom att stödja FNs mål och ta ställning för rättvisa och jämlikhet skapar vi en starkare gemenskap. Sverige har alltid varit en aktiv partner till FN och har stöttat organisationens arbete för fred och rättvisa globalt. Genom att fortsätta denna tradition och samarbeta med andra länder och organisationer kan vi säkerställa att vår solidaritet sträcker sig bortom våra gränser och in i en gemensam framtid där ingen lämnas utanför.

En gemensam strävan för framtiden

FN-dagen är inte bara en hyllning till det arbete som redan har gjorts, utan också en påminnelse om att vår gemensamma strävan är långt ifrån över. I en värld präglad av osäkerhet och utmaningar är solidaritet mellan folk och nationer viktigare än någonsin. Varje handling, hur liten den än må vara, bidrar till att bygga en mer rättvis och hållbar värld. Genom att visa solidaritet kan vi skapa en framtid där alla, oavsett bakgrund, har möjlighet att leva ett gott liv i frihet och värdighet. Låt oss tillsammans fortsätta att kämpa för de värderingar som FN står för och göra världen till en plats där vi alla kan blomstra.

Emelie Gillberg Pia Gillerstedt Camilla Haag
Ordförande Ordförande Ordförande