1 Maj 2020 9:00 – Miguel Odhner, Kommunstyrelsens ordförande 1:a maj-talar

Miguel Odhner

Kommunstyrelsens ordförande

Schema och övriga tal

1 maj är arbetarrörelsens dag.

Jag tänkte tala om

• Socialdemokratiska värderingar
  • Internationella pandemin
  • Om jobben

Jag är socialdemokrat.

Jag är socialdemokrat. Jag är inte liberal, borglig eller vänsterpartist. Jag är absolut inte Kristdemokrat eller Sverigedemokrat.

Sverigedemokrater vill ju sortera upp medborgarna, det de framförallt riktar in sig på är om de ex har en mamma som är född i ett annat land, jag vill inte, jag är Socialdemokrat för jag tycker alla är lika mycket värda.

Jag gjorde mitt val efter att ha läst alla partiprogram

Som 16 åring lärde jag mig att det går att förändra samhället.

Jag har aldrig slutat med det – även om jag haft många olika jobb och varit egenföretagare så har jag aldrig slutat med att engagera mig för ett bättre Sverige och Kungälv.

Jag pratade med en frisör här i Kungälv strax innan valet, vi pratade politik, jag frågade honom varför han hade tänkt rösta på Socialdemokraterna, han sa – de vill att alla ska ha det bra!

Ja så är det ju tänkte jag. Det är ju sant.

Socialdemokrati

Social är ju tillsammans, demokrati är ju allas lika värde, enkelt, socialdemokrati. Socialdemokrati.

Det kanske inte är svårare än så, att vi vill ha ett jämlikt samhälle, alla känna frihet, trygghet och framtidstro.

Ett samhälle där ingen hålls ingen tillbaka i sin skola och ingen lämnas efter

Ett samhälle där alla bidrar – från var och en efter förmåga – till var och en efter behov – inom arbetarrörelsen kallar vi det solidaritet.

Människor kan köpa sig förbi vårdköerna idag, vård ska ges efter behov och inte efter försäkring eller plånbok. Detta vill vi ändra!

Det är fortfarande så att många inte kan leva på sin pension, även om vi höjer dem så är detta fel, så ska det inte va, det ska vi ändra.

Därför behöver du ta steget och engagera dig för ett starkare samhälle, för vi har en idé som bygger på att vi är starkare tillsammans, ett starkare samhälle, en social demokrati.

Tillsammans mot oro

Förra 1 maj försökte Nazisterna stoppa oss. Det gick inte, det kom rekordmånga som demonstrerade för demokrati och mot extremism och rasism, bra det! Låt oss inte krångla till det igen, följ Finland, lagstifta bort Nazisterna nu. Bort med oro i samhället och på stan.

För då kom de med stöveltramp och oro, idag är det internationell pandemi, en annan slags oro.

Det är många som är rädda. Väldigt rädda. Samtidigt hör jag de som är väldigt trötta på denna pandemi. De säger att det får räcka nu, men bästa lyssnare, vi har det mesta framför oss.

Jag får tyvärr meddela dig att om några veckor når vi vår pik i Kungälv. Det är nu det gäller det att ta ansvar för varandra.

Varje dag kl 13.00 har vi krisledning i 1-5 timmar. Vi gör det för att skydda våra medborgare och hantera pandemin.

Vårt gemensamma uppdrag är att skydda Kungälvs 7446 invånare över 70 år.

Vi ska skydda övriga utsatta grupper.

Vi ska skydda och stötta våra 1323 anställda som sliter varje dag inom vård och omsorg, dom tar redan idag hand om nästan 2000 personer

De som står där längst framme är vårdens och omsorgens personal  – de står i frontlinjen.

Skall de klara sitt jobb trygg och säkert.

Skall de klara ge alla patienter vård efter behov och i rätt tid

I dagsläget har Kungälv drygt tiotalet smittade äldre inom hemtjänsten och på boende, vi håll ifrån länge men ingen kan helt skydda sig. Fler kommer bli smittade, människor kommer lämna jordelivet, men vi kommer klara det här tillsammans.

Så här långt fungerar Kungälv och Sverige, tack för det.

Solidaritet

Ingen av oss är undantagen – alla måste bidra.

Det här handlar om solidaritet, plikt och ansvar.

Vi kommer fixa detta med krisen, det kommer komma en tid efter detta. Det som är bra är att vi förändras, vi inser att vi behöver göra saker tillsammans.

I förrgår går pratade jag med en chef för en vårdcentral i Kungälv, hon möter för första gången en geniun tacksamhet när våra medborgare får vård. De har tagit det för givet. Folk fattar att det är bra med ett starkt samhälle. Det gläder mig. Att det är smart att betala skatt för en bra skola, en bra vård.

Det är så att när det väl kommer till kritan, då behöver både du och jag vårt gemensamma samhälle. Jag hoppas att den solidariteten och förståelse hur vi bygger ett starkt samhälle tillsammans håller i sig, inte bara över pandemin, utan i många år framöver.

Och det är på dig det beror.

Den viktigtigaste från för oss Socialdemokrater är och har alltid varit frågan om jobben. Vi är ett arbetarparti. För oss är rätten till ett arbete den absolut viktigaste frågan.

I Kungälv har vi satt upp frågan om att ha Sveriges lägsta arbetslöshet, det går ganska bra, förra året lyckades vi få ut 83% av våra nya medborgare i arbete och utbildning och bidragen ökar inte i Kungälv. Folk behövs.

Men med pandemin, jag var på ett annat möte här i veckan med regionledning och Göteborgregionens ledning. Vi gick igenom läget hos våra företag.

Vi ser hur livsverk för företagare går i kras.

Först kom permitteringar, sedan kom varsel, nu kommer uppsägningarna och arbetslösheten, den ökar varje dag, likaså konkurserna. Det kommer bli värre, i augusti och september.

Det här påverkar människor. Att inte vara efterfrågad, att inte vara behövd, att inte kunna få pengar, det är det rätten till ett arbete handlar om.

Att kunna försörja sig själv, att vara fri. Utan egenförsörjning, utan att ha ett arbeta att gå till är man ofri, det är den viktigaste frågan för oss Socialdemokrater.

Och vi kan regera det här landet, vi kan regera våra kommuner och våra landsting. Basen är en välskött ekonomi, den är stark i kommunen och den är stark i nationen.

Jobben – den viktigaste frågan

Vi kommer att satsa på jobben, det är den viktigaste frågan för oss, det handlar om nya företagspaket, nya lösningar, kraftiga utbildningspaket och naturligtvis fortsätta insatserna för att de unga skall lära sig att söka och sköta ett jobb, där har du som förälder ett stort ansvar, så ungdomarna lär sig att arbete är grunden för välfärden.

Vi kan regera, vi kan samarbeta, du kan lita på Socialdemokraterna, nu och i framtiden.

Men nu, idag firar vi 1 maj, genom att stå upp för våra värderingar om allas lika värde, om social demokrati.

Idag stöttar vi personalen inom vården och omsorgen,

Idag skyddar vi våra äldre och utsatta grupper

Idag visar vi solidaritet och kamratskap och håller avstånd.

Idag fortsätter vi kampen mot den stigande arbetslösheten, med nya satsningar på företagsstöd, nya utbildningspaket och samarbete över alla politiska gränser.

Idag bygger vi ett starkare samhälle.

Därmed mötesdeltagare – Glad 1 maj 😊

Tack.