1 Maj 2020 10:00 – Ulrika Winblad, Kommunal Kungälvs ordförande 1:a maj-talar

Kommunal Kungälv

Schema och övriga tal

Kamrater! Vänner!

Det känns riktigt fint och bra att det blir ett första maj i år också!

Trots social distansering och andra restriktioner kan vi vara tillsammans denna dag. En dag som är så viktig för mig och hela arbetarrörelsen.

Det är en dag som vi visar vår tro på framtiden och vår optimism inför den – Vi kan förändra – En annan värld är möjlig!

Kamrater! Ja, precis så är det – en annan värld är möjlig även i kristider som dessa.

Mycket är annorlunda

Det är mycket som är annorlunda idag mot sist vi var samlade till första maj.

Då stod sida vid sida, starka och enade mot nazisterna, idag sitter vi var och en vid en skärm – STARKA OCH ENADE!

Starka och enade i kampen för att ta oss igenom den här pandemin – Att skydda våra svaga och sårbara

Vänner! Och det kommer vi att göra TILLSAMMANS!

För oss Kommunalare

För oss Kommunalare innebär det att den avtalsrörelse som vi skulle haft är uppskjuten – de bättre villkoren som vi så väl behöver – NU! – får vänta till senare

Det får också vänta med en gemensam överenskommelse om en bättre arbetsmiljö – något som vi så innerligt behöver – NU!

Vi får också vänta med att se om vi kan komma överens med arbetsgivaren om att vi får den återhämtning vi behöver mellan tunga och långa pass – något vi behöver NU!

Kamrater! Kommunalaren är de som idag kallas för hjältar!

Men kom då ihåg att pengar – skattepengar- idag bokstavligen går till personer som kan köpa champagne för pengarna istället för att de hamna i välfärden. Vi, hjältar, skulle för de pengarna kunna få fler jobbarkompisar, bättre arbetsmiljö och den återhämtning vi så innerligt behöver.

Vi, Kommunalare utför vårt jobb 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan. Vi vårdar – ger omsorg – matar – tröstar – lär – släcker bränder och hindrar smittspridning och mycket mycket mer, Livsviktiga jobb som vi utför även då Sverige är i kris!

Trots rädslan

Fast rädslan med att jobba med brukare som misstänks vara smitta eller med covid-19 går vi till jobbet och utför vårt arbete – proffsigt och säkert. För ett litet tag sen fick vi ett mail till fackexpiditionen som avslutades så här –… jag vill inte smittas på jobbet och jag vill inte dö. Jag har inte ens fyllt 30 år.

Trots rädslan så kan ni lita på att vi står stadigt – bergfast och utför våra jobb när pandemin rasar som värst, men också när den är över.

Kamrater! Det innebär också att vi i tider som dessa också visar våra muskler, på mer än ett sätt

Vi har en stark organisation och många modiga och kompetenta skyddsombud. De sliter hårt med att det skall finnas skyddsutrustning som är tillräcklig – så att den som går till jobbet frisk också skall kunna gå hem och inte vara smittad.

De tvekar inte med att ställa krav eller stoppa arbetet om de anser att det är nödvändigt – oavsett om arbetsgivaren heter Attendo, Kungälvs kommun eller något annat.

Tillsammans med sina arbetskamrater ställer de krav på att alla de risker som det satans-viruset innebär också hanteras och åtgärdas. För vår skull men också för våra brukare, barnen i barngruppen, för de som är sköra och sårbara, därför att det också är livsviktigt för dem.

Vänner! Jag kan försäkra er att när det gäller det här är vi Kommunalare riktigt jobbiga och petiga

Var finns solidariteten?

Nästan var femte jobbarkompis i äldreomsorgen är timavlönad och har inte rätt till sjukpenning. De tvingas gå till jobbet fast de känner symptom eller är sjuka.

Och i dessa tider känns det provocerande att vi förväntar oss att de till priset av tak över huvudet och mat i magen skall stanna hemma av solidaritets skäl

Många av dem har jobbat länge på timmar, mer än ett år.

Kamrater! Förklara för mig i vart solidariteten ligger i när människor så cyniskt har utnyttjats och fortsätter att utnyttjas!!!!!

Min uppmaning är att ge dessa kvinnor och män en trygg anställning – NU! Så att de kan stanna hemma när de känner symptom eller är sjuka. Anställ fler än behovet för vi vet att många kommer att vara sjuka och sjukfrånvaron hög under lång tid.

Se över arbetstider och scheman och ge våra medlemmar ett lägre heltidsmått med bibehållen lön för mer återhämtning – NU! Vi skall hålla länge och över tid. Det här satans-viruset kommer inte att fly sin kos utan finnas kvar alldeles för länge.

När den här krisen är över så skall du komma ihåg att det var oss du kallade för hjältar. Och när vi går ut i avtalsrörelse så får vi också ditt stöd. Våra krav är enkla och tydliga: bättre arbetsvillkor, bättre arbetsmiljö och en lön som anstår en hjälte.

Eller som undersköterskan My-Lisa skulle säga – Då är det PAY-BACK-TIME!

Tack kamrater!